7 výzev při tvorbě webu: Jak to vidí vývojář?

7 výzev při tvorbě webu: Jak to vidí vývojář?

Vytvoření úspěšného webového projektu vyžaduje nejen technické dovednosti, ale také pečlivé plánování a spolupráci celého týmu odborníků. Jaké výzvy a kroky jsou klíčové pro dosažení efektivního a bezpečného webu, který splní očekávání klienta? Přečtěte si více o tom, jak v OptimWebu přistupujeme k tvorbě webových stránek a jaké faktory považujeme za zásadní pro jejich úspěch.

Z pozice jednatele našeho webového studia OptimWeb a jeho hlavního vývojáře, stojím při vytváření každého nového projektu před spoustou různých výzev. Naštěstí na jejich řešení nejsem sám, ale mám za sebou tým. V tom se kromě mě nachází specialista na front end, projektový manažer a v neposlední řadě klient, který si web objednal. A pokud to situace dovolí, tak další odborníci, kteří povznesou nový web na vyšší level. 

Výzvy, které nás dělí od úspěšných webových stránek jsem seřadil chronologicky.

Pojďme společně naplánovat vaše webovky

Stejně jako většina kroků v marketingu, i webové stránky potřebují svůj cíl. A ten je potřeba si říct už v prvních chvílích spolupráce. Cíl by měl být dobře čitelný z každé části webového projektu. A proč potřebujeme znát cíl? Protože jinak budeme přistupovat k webu, který má sloužit jako produktový katalog a jinak k webu, který má zejména informovat.

Neméně významnou částí jsou potom potřeby klienta. Čím dříve o nich celý tým ví, tím lépe budou zapracované do webu. Sladit cíl webu a potřeby klienta s identitou jeho značky je úkol, který zahrnuje spolupráci různorodých specialistů, jakými jsou UX designér, grafik, SEO specialista, ale i front end či backend vývojář. Díky této spolupráci lze najít cestu, díky které budou stránky přínosné pro návštěvníky a zároveň efektivní pro jejich majitele.

 
 

Vzhledem k tomu, že webové stránky obvykle vytváří celý tým spolupracovníků, je důležité práce správně naplánovat. Sladění jednotlivých kroků a jejich včasné vypracování pomůže k dokončení stránek v termínu.

Teprve na základě správného zadání projektu, dokážeme stanovit náročnost zpracování a správně vytvořit cenovou nabídku

Zajistěme dobrou čitelnost vašich stránek

Pro úspěch webových stránek je klíčový uživatelský zážitek. Vždyť pro koho jiného tvoříme stránky, než pro naše klienty - současné i budoucí. 

UX designér zařídí, aby vaše stránky pomáhali návštěvníkům dojít k cíli, který jste si stanovili. A to přímou cestou bez zbytečných odboček, které by odváděly jeho pozornost. Jistě, webovky se obejdou i bez tohoto specialisty, ale s ním bude web přívětivější a pravděpodobně lépe čitelný vaší cílové skupině

Konzultace projektu s UX designérem již v začátcích projektu nám může pomoci v tom, abychom nastavili funkční prvky webu správně rovnou a nemuseli je složitě upravovat dodatečně. 

 

Nic ale nejde od stolu vymyslet na první dobrou dokonale. Během projektu i za běhu se analýza uživatelského zážitku provádí pravidelně. A na jejím základě se mění rozvržení či obsah stránek tak, aby byl web co nejvýkonnější.

Budujme bezpečný web

Velká část života lidí se přesunula do online světa. A i zde je třeba myslet na bezpečnost, jelikož útoky na weby probíhají prakticky neustále. Primární cíl je zajistit nepřerušovaný provoz a chránit citlivá data vašich klientů. 

Nedílnou součástí vývoje a kvalitního provozu webů je dnes práce s certifikáty a firewally, hledání zranitelností, zajištění bezpečnosti a aktualizací celé infrastruktury a mnoho dalšího. 

 
 

Nastavme správně SEO

Každý majitel webu touží po tom, aby byl dobře vidět ve vyhledávačích. Toho dosáhnete za pomoci SEO. Díky správně nastavenému SEO si bude vyhledávač vašich stránek více všímat a správně je přiřazovat k jednotlivým vyhledávaným frázím. Není nic horšího, než se ztratit v množství stránek a nechat se převálcovat webovkami, které třeba ani nejsou k tématu.

A i když vývojář může zajistit základní optimalizaci technického SEO, tak největším SEO přínosem je textový obsah webu. Ten dodává klient. Ale jistě mu s ním mohou pomoci i specialisté na SEO. Ti mu dohledání tzv. klíčová slova a fráze, které jeho podnikání nejvíce pomohou dostat se na přední příčky ve vyhledávání. Dalším pomocníkem může být copywriter,

který texty podle zadání napíše. Díky množství správně napsaného textu bude vyhledávač lépe rozumět vašim stránkám a dokáže správněji přiřazovat váš web k jednotlivým dotazům.

Pro nás vývojáře je cennou pomůckou, když je obsah stránek vytvořený předem. Běžně pracujeme s výplňovým textem, který zaplní jednotlivá pole písmenky. Ale neodráží to, jak dlouhé budou vaše texty. Ani to, jak budou členěné. Když máme konkrétní obsah, tak my všichni, kteří se na návrhu a tvorbě webu podílíme, můžeme pracovat s konkrétními texty a jejich délce a uspořádání přizpůsobit vzhled a funkčnost stránek.

Pracujme s rychlostí načítání

Rychlost načítání přímo ovlivňuje uživatelský zážitek. Čím rychleji se web načítá, tím spíš návštěvníci na vašich stránkách zůstanou. U nás v OptimWebu používáme různé mechanismy, které mají za úkol zrychlovat váš web. Jedním z nich například je, že náš systém automaticky upraví velikosti obrázků tak, aby se rychle načítaly a stránka během načítání zbytečně nepřeskakovala. Optimalizuje se zkrátka vše od backendu přes načítání fontů, stylů, skriptů a obrázků, až po jejich umístění v internetu tak, aby byly co nejblíže návštěvníkům.

Rychlost webu může ovlivnit i grafik či majitel stránek. Podle toho, jak složitě jsou stránky nakreslené, či kolik videí, animací, obrázků, typů fontů obsahují se odvíjí i rychlost. A všechny tyto prvky navrhuje grafik a následně je musí schválit i majitel. Proto je třeba dialog mezi klientem, grafikem a vývojářem. 

Připojme si potřebné externí služby

Protože víme, že každý klient je jiný, jsme otevřeni spolupráci s dalšími týmy, které jsou pro realizaci webu potřebné. 

Běžně se jako vývojář setkávám s marketingovými agenturami, které zprostředkovávají komunikaci s klientem, dodávají materiály a zajišťují služby, jako je třeba grafika.

Jiný typ spolupráce mě čeká, pokud chce klient napojit účetní systém, feedy od dodavatelů a další, které pomohou klientovi k efektivnímu využívání webových stránek. Zde s klientem individuálně řešíme technické možnosti a následně napojuji externí služby na náš redakční systém. 

Otestujme funkčnost webu

Před odevzdáním webu provádíme ještě různá testování, která ověřují, jak web funguje. Po celou dobu tvorby webu klienta snažíme maximálně zapojovat do jednotlivých fází. A před spuštěním s klientem kontrolujeme, zda web splňuje jeho požadavky.

I v prvních dnech po spuštění se aktivně zajímáme o to, zda web funguje správně. K tomu nám pomáhá automatický monitoring aplikace, který hlídá jak výkon, tak chyby. A protože i zde platí, že sebelepší návrh může mít  nedostatky, které odhalí až praxe, jsme nadále otevření postřehům klientů. A v případě potřeby uděláme ještě menší změny, aby vše fungovalo tak, jak má. 

 
 

 

Každý web, který v naší firmě vytváříme, je pro mě důležitý. Zajímám se o to, aby každá část projektu sedla tak, jak má. Aby byl klient spokojený s jednotlivými částmi i s celkovým dojmem z celých stránek. A aby byl webový projekt dlouhodobě efektivní a úspěšný.

Nebojte se proto komunikovat s dodavateli vašeho nového či redesignovaného webu. Je to investice, kterou činíte pro to, aby bylo vaše podnikání efektivnější. Spolupracujte s odborníky, starejte se o svůj web a ten se vám za projevenou péči odvděčí. 

Promyšlený web - to je OptimWeb.

 

Za výsledky jdeme společně. Ozvěte se!

Potřebujete redesign starého webu či e-shopu? Máte nový webový projekt připravený? Máte ho zatím pouze v hlavě? Neváhejte nás kontaktovat. Rádi s vámi projekt zkonzultujeme a pomůžeme vám nalézt optimální řešení.