Grafik: nedílná součást tvorby kvalitního webu

Grafik: nedílná součást tvorby kvalitního webu

Plánujete vytvořit nový web a přemýšlíte, zda se obejít bez grafika? Přestože se to může zdát jako úsporné řešení, zjistěte, proč je právě grafik klíčovým partnerem pro úspěšnou realizaci vašich online vizí. Co všechno vám může profesionální grafik nabídnout?

Hrajete si s myšlenkou na nový web? A připadá vám, že ušetřit peníze na grafikovi je jedna z nejlepších cest? Pojďme si říct, proč vám grafik dokáže ušetřit peníze.

Práce grafika webových stránek může být dost nevděčným zaměstnáním. Inovativní designy a progresivní přístupy dokáží ocenit jednotlivci. Masy se zaměřují spíše na pocit, dojem, zda se jim web líbí, či ne. A tady je ta potíž. Každému se líbí něco jiného. Proto myšlenka, že by grafik navrhl web, který bude líbivý pro všechny, je téměř nereálná.

A přesto je jeho role v procesu tvorby webu nezastupitelná.

Klíčový význam grafika

  • Proč je grafik důležitou součástí týmu?
    • Vyvažuje trendovost a nadčasovost designu.
    • Zohledňuje jak vizuální tak technologické možnosti webu.
    • Rozumí rozdílům mezi UX a UI designem.
    • Ví, které detaily je nutné promyslet.
    • Není omezený dostupnými šablonami.

Jaká je vaše představa o práci grafika? Myslíte si, že ji zastanete sami? Možná. Ale spíše to nedopadne podle vašich představ.

Jak pracuje grafik? 

Nejprve vás bude chtít poznat. Bude potřebovat znát vaši značku a cílovou skupinucíle, které má váš nový web mít. Také bude potřebovat podklady o tom, jak velký web bude, jaké budou typy jednotlivých podstránek či jaké podklady má vaše firma k dispozici. 

Až společně proberete tyto a další detaily, pustí se do práce. Vybere základní barvy a jejich kombinace. Navrhne, které fonty se budou na stránkách používat. Nakreslí jednotlivé funkční prvky.

A nezvládnu to sám?

Možná si říkáte, že když budete mít přístup k šablonám, tak tohle dokážete taky. Jistě vyberete takové prvky, které by se líbily vám. Možná se necháte unést současnými trendy a zakomponujete je do svého webu. Pravděpodobně použijete barvy, které jsou součástí vaší firemní image. A pak koukáte na výsledný návrh a ten je možná rozpačitý, možná zvláštní, možná ztřeštěný. 

Co možná nevíte…

Každá barva se svými odstíny má psychologický vliv. A není to tak jednoduché, jak se zdá. Červená barva evokuje nebezpečí. V jiném odstínu či kombinaci potom třeba smyslnost. A v Číně například přináší štěstí. Chcete použít červenou barvu, protože ji máte ve svém logu? Jistě. Ale víte, s jakými dalšími barvami ji vyvážit, aby působila tak, jak potřebujete? Víte, kolik jí použít, aby to nebylo moc? Grafik z pozice své odbornosti tyhle jemné nuance zná a rozumí jim.

A co takhle fonty - typy písma. Znáte základní pravidla? Víte, že patkové písmo působí více tradičně oproti bezpatkovému? Všimli jste si, že nakloněná písma (kurzívou) působí spíše ženským a jemným dojmem? A víte, že běžně se na webech kombinuje několik typů fontů? A všechny dohromady mají působit harmonicky. Grafik zná různé fonty. Chápe, že rozdílně působí stejný font při jiných mezerách mezi písmeny. A dokáže navrhnout takové písmo, které bude podporovat identitu vaší značky.

Pokud začínáte mít dojem, že práce grafika je nezastupitelná, máte pravdu. A to není zdaleka vše.

Všechny weby mají svůj cíl. Některé chtějí prodávat zboží, jiné informují o novinkách v oboru a další třeba inspirují k výrobě vlastního nábytku. Grafik by měl umět navrhnout váš web tak, aby dosahoval cíle. Aby návštěvník hned věděl, jak se má po vašich stránkách pohybovat. Aby pro něj byly co nejsrozumitelnější. A zároveň web kreslí tak, aby lahodil oku a přinášel estetický zážitek

 

Ve větších firmách mohou existovat dokonce týmy odborníků na UX a UI design, které vyvažují požadavky na co nejlepší zážitek pro návštěvníka stránek a na jejich vizuál. Tohle vše souvisí s tím, že zákazníci, kterým se nelíbí váš web, vám méně důvěřují. Pokud se na vašich stránkách ztratí, pravděpodobně se k vám už nevrátí a možná ani nedokončí obchod, který měli připravený. A není to škoda?

Když se díváte na webové stránky, vizuální stránka se jeví komplexně. A to zahrnuje spoustu různých detailů, které by vás třeba ani nenapadly. Kromě zmíněných barev, fontů, funkčnch prvků se jedná i o další detaily. Třeba o to, jak dlouhá bude dělící čára pod menu. A kde přesně bude začínat. Jakou bude mít tloušťku a zda bude vyplněná jednolitou barvou či barevných přechodem. A podobné drobnůstky grafik řeší u každého prvku, boxíku, okraje, přechodu,...

A nakonec, kreativita grafika - tedy i vaše, když s ním spolupracujete - není nijak omezená. Nemusíte vybírat z již nakreslených předpřipravených šablon. Grafik může připravit design přesně podle vašich představ tak, aby plně podtrhl vaši firmu.

Zkusit si navrhnout design webových stránek na vlastní pěst může být zábava. Pokud vás práce grafika zajímá a chtěli byste si ji zkusit, hurá do toho. Určitě by vám to pomohlo si utřídit myšlenky ohledně toho, co vlastně chcete a jak by měl váš web vypadat. Nicméně, stejně jako v každém jiném oboru, platí, že učený z nebe nespadl. A zkušenosti, které byste draze získávali v procesu tvorby, již grafik má. A díky tomu dokáže odvést profesionální práci a navrhnout vám takový web, který bude funkční, stylový, udržitelný a přesně bude odpovídat vašim potřebám.

Promyšlený web - to je OptimWeb.

 

Za výsledky jdeme společně. Ozvěte se!

Potřebujete redesign starého webu či e-shopu? Máte nový webový projekt připravený? Máte ho zatím pouze v hlavě? Neváhejte nás kontaktovat. Rádi s vámi projekt zkonzultujeme a pomůžeme vám nalézt optimální řešení.